Indiaase logica

juni 4th, 2009

Zoals uit al mijn blogjes blijkt, verbaas ik me elke dag weer over India. Een punt waar ik stiekem – en soms openlijk – erg om moet lachen is wat ik maar de ‘Indiaase logica’ noem. Een logica die mij volstrekt ontgaat.

De lichtknopjes in huis en op kantoor bijvoorbeeld. John Peter kijkt me altijd meewarig aan als ik een lamp of een ventilator in of uit wil schakelen. Bij ‘ons’ zit zo’n knopje vaak in de buurt van het betreffende lichtpunt of apparaat. Ga je in Nederland naar het toilet en vind je naast de toegangsdeur een lichtknopje, dan is de kans groot dat je er het licht in het kleinste kamertje mee kunt bedienen. Het huis waar John Peter woont is nieuw. Maar als ik het licht in de keuken of de ventilator in mijn kamer wil inschakelen begint het feest. Willekeurig verdeeld over het huis bevinden zich indrukwekkende knoppenpanelen waarmee verlichting, ventilatoren en airco bediend worden. Ook zijn er loze knoppen, waarvan ik in ieder geval geen effect heb kunnen ontdekken. Nou ja, misschien zitten de buren ineens op een donkere pot… De plafondventilator in mijn kamer heeft naast een aan/uit-knop ook een draaiknop met zes standen. Dat is fijn zou je denken, want dan kan je het blaasvermogen regelen. Maar… alleen stand vijf en zes doen het, dus het is óf drukkend warm in de kamer, of de passaat waait door je haren.

John Peter en zijn vrouw wonen in appartement nr 9. Met interesse heb ik naar de postbussen en de huisnummers van het appartementencomplex gekeken. 1, 2, 3, 4, 5, 6A, 7, 8, 9, 10, 11. 6A? Is er geen 6? Of 6B? Nee… Hoezo 6A? John Peter keek me met twinkelende ogen aan en deed er het zwijgen toe.

Ook de verkeerslogica van de Indiërs ontgaat me voor een groot deel. In Tiruchirappalli vind je een aantal moderne verkeerslichten, die aangeven hoeveel seconden het nog duurt voordat het sein ‘groen’ verschijnt. Als je goed observeert zie je af en toe wel een verschil in de intensiteit van de verschillende verkeersstromen, maar die mooie moderne lichten kunnen eigenlijk wel uit.

Enkele andere voorbeelden van Indiaase verkeerslogica: een verkeersbord dat een scherpe bocht naar rechts aangeeft bij een nauwelijks waarneembare bocht naar links. Zowaar een bord dat een voorrangsweg aangeeft… een begrip dat bij verkeer dat vanuit zijwegen de hoofdweg opstuitert zonder uit te kijken volstrekt onbekend is.

Verder wordt er in India links gereden. In theorie. In de praktijk komt het voor dat de hele strook asfalt wordt gebruikt voor één rijrichting. Daarbij geldt het recht van het grootste voertuig met de luidste toeter. En dát is een logica die ik inmiddels maar al te goed begrijp!

Add Comment





*